پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۰۳


شاید بپرسید سونوگرافی چیست؟ اولتراسوند نوعی تصویربرداری است که از امواج صوتی برای تولید تصاویر داخل بدن استفاده می کند. این دارو برای تشخیص علل درد، التهاب و بیماری در اندام های داخلی بدن و معاینه کودک در زنان باردار و مغز و نخاع در کودکان استفاده می شود. همچنین برای کمک به بیوپسی، تشخیص بیماری قلبی و ارزیابی آسیب پس از حمله قلبی استفاده می شود. سونوگرافی ایمن و غیر تهاجمی است و از اشعه یونیزان استفاده نمی کند. این روش به کمک آماده سازی خاصی نیاز ندارد. پزشک نحوه آماده سازی را از قبل به شما می گوید، از جمله خودداری از خوردن یا آشامیدن. در سونوگرافی بهتر است از هیچ گونه جواهرات و زیورآلاتی استفاده نکنید و لباس راحتی بپوشید.

معاینه سونوگرافی عمومی چیست؟

سونوگرافی ایمن و بدون درد است و از امواج صوتی برای ایجاد تصاویری از داخل بدن استفاده می کند. جواب سونوگرافی چیست؟ باید بگوییم که تصویربرداری اولتراسوند که به آن معاینه اولتراسوند یا سونوگرافی نیز می گویند، شامل استفاده از یک پروب کوچک (پروب) و ژل اولتراسوند است. در طول سونوگرافی، سنسور و ژل مستقیماً روی پوست قرار می گیرند. امواج صوتی با فرکانس بالا از حسگر از طریق ژل به بدن منتقل می شود.

این مبدل صداهایی را که به عقب باز می گردند را می گیرد و سپس از امواج صوتی برای ایجاد تصویر استفاده می کند. در معاینات اولتراسوند از اشعه یونیزان استفاده نمی شود (همانطور که در اشعه ایکس استفاده می شود)، بنابراین هیچ پرتویی به بیمار منتقل نمی شود. از آنجایی که تصاویر اولتراسوند در زمان واقعی گرفته می شوند، می توانند ساختار و حرکت اندام های داخلی بدن و همچنین جریان خون در رگ ها را نشان دهند.

تصویربرداری اولتراسوند یک آزمایش پزشکی غیر مخرب است که به پزشکان در تشخیص و درمان بیماری ها کمک می کند. سونوگرافی معمولی تصاویر را در قسمت های نازک و صاف بدن نشان می دهد. پیشرفت های فناوری اولتراسوند شامل سونوگرافی سه بعدی (3 بعدی) است که داده های امواج صوتی را به تصاویر سه بعدی تبدیل می کند.

شایان ذکر است که مطالعه سونوگرافی داپلر را می توان بخشی از معاینه اولتراسوند در نظر گرفت.

سونوگرافی داپلر که سونوگرافی رنگی نیز نامیده می شود، روش خاصی است که به پزشک اجازه می دهد جریان خون را از طریق وریدها و شریان های شکم، بازوها، پاها، گردن و مغز (در نوزادان و کودکان) یا سایر اندام ها مشاهده کند. اندام های مختلف مانند کبد یا کلیه را مصرف کنید.

سه نوع سونوگرافی داپلر وجود دارد.

با سونوگرافی داپلر، یک کامپیوتر اندازه‌گیری‌ها را به یک سری رنگ تبدیل می‌کند تا سرعت و جهت جریان خون را در رگ‌های خونی نشان دهد.

در مورد قدرت داپلر باید بگوییم که این یک تکنیک جدید است که هوشمندتر از دستگاه های دیگر است و می تواند جزئیات بیشتری را در مورد جریان خون ارائه دهد، حتی اگر جریان خون کم یا کم باشد. با این حال، قدرت داپلر به آسیب شناس کمک نمی کند تا جهت جریان خون را تعیین کند.

داپلر یک دستگاه نظارت بر جریان خون است که اطلاعات گرافیکی را در اختیار رادیولوژیست ها قرار می دهد. همچنین می تواند داده های جریان خون را به صداهای خاصی تبدیل کند که با هر ضربان قلب شنیده می شود.

روش استاندارد سونوگرافی

آزمایشات اولتراسوند می تواند به تشخیص انواع شرایط و ارزیابی آسیب اندام ناشی از بیماری کمک کند.

سونوگرافی روشی مفید برای بررسی بسیاری از اندام های داخلی بدن از جمله:

قلب و عروق خونی

فویا

کیسه صفرا

طحال

گوارشی

فیگو

مثانه

رحم، تخمدان

چشمها

جنین در دوران بارداری

تیروئید و غدد پاراتیروئید

بیضه (بیضه)

مغز و لگن نوزاد

ستون فقرات در نوزادان

مزایای سونوگرافی

ورود اولتراسوند به دنیای تصویربرداری پزشکی و استفاده از امواج صوتی به جای اشعه ایکس تا حد زیادی از این مشکلات جلوگیری کرده و گزینه های تشخیصی زیادی را در اختیار رادیولوژیست ها قرار داده است. با این حال، باید گفت که در بیشتر موارد رادیولوژی اشعه ایکس بهتر از اولتراسوند است. واضح است که پزشک شما با توجه به دانش پزشکی خود و محتوای آن روش تصویربرداری مناسب را برای شما انتخاب می کند، در حالی که باید بدانیم که روش های تصویربرداری مکمل یکدیگر هستند و پزشک شما با استفاده و درخواست از روش های بسیاری برای ساختن تصاویر قبل از این، راه را انتخاب می کند. تجزیه و تحلیل و در عین حال مشکلات کمتری برای شما دارند.

مزایای سونوگرافی

جواب سونوگرافی چیست؟ لازم به ذکر است که این روش می تواند محدودیت هایی داشته باشد. اگرچه استفاده از اشعه ایکس در تصویربرداری از بدن انسان احتمالاً مشکلی ایجاد نمی کند. اما استفاده از آن در معاینه زنان باردار، بررسی وضعیت جنین در رحم مادر و معاینه مکرر در سایر بیماری ها و شرایط می تواند باعث مشکلات جبران ناپذیری مانند ناهنجاری در جنین، افزایش میزان سقط شود. در دوره اول ماه های بارداری و رشد مداوم، منجر به نابینایی جنین و انواع سرطان خون در کودکان می شود.

ویژگی های یک سونوگرافی خوب چیست؟

اگرچه داشتن یک دستگاه خوب برای یک سونوگرافی خوب ضروری است، اما مطمئناً این کافی نیست. در بین روش های مختلف تصویربرداری، سونوگرافی بیشتر به مهارت پزشک انجام دهنده آن بستگی دارد. بعد سوال اولتراسوند چیه؟ باید بگوییم که رادیولوژیست و تکنسین سونوگرافی باید آنقدر صلاحیت داشته باشد که بتواند ضایعه احتمالی را تشخیص دهد، آن را در گوشه سمت راست ببیند و روی مانیتور دستگاه نمایش دهد. تصویری که به همراه نتیجه سونوگرافی به بیمار نشان داده می شود در واقع تصویر یا تصاویری انتخاب شده از صدها تصویری است که متخصص تصویربرداری در حین انجام سونوگرافی روی مانیتور دستگاه مشاهده کرده است.



مطالعه بیشتر: https://payju.ir/content/مراکز-سونوگرافی-در-شیراز

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.