شنبه ۰۸ اردیبهشت ۰۳

 

↑ YJC، خبرگزاری باشگاه خبرنگاران | آخرین اخبار ایران و جهان | (۱۴۰۰/۰۸/۲۰-۱۴:۵۰). منبع عکس: خبرگزاری صدا و سیما (عکاس: احسان جزینی)دره بید فریدن، روستایی زیبا و سرسبز با کوههای سربهفلککشیده و چشمههای جوشان است که بهدلیل هوای خنک و مطبوعش، گزینهای عالی برای گذران اوقات فراغت در گرمای هوای بهار و تابستان است. سیمین، راهنمای آتشکده یزد به خبرگزاری فرانسه میگوید: «این آتش بیش از ۱۵۰۰ سال است که روشن باقی مانده است. این آتش مقدس حدود ۷۰۰ سال در عقدا روشن ماند. به گزارش خبرنگار ایلنا، احمد آخوندی ابراهیم آبادی (مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یزد) با اشاره به آنکه استان یزد به حسینیه ایران معروف است، درخصوص برگزاری مراسم سوگواری امام حسین (ع) و رویدادهای مرتبط با این مراسم در حوزه گردشگری مذهبی و معنوی، گفت: در ماه محرم و حتا قبل از آغاز این ماه، آداب و رسوم خاصی در یزد برپا میشود که سبک و آیین ویژه خود را دارد. نگاره فَرَوَهَر و سرستون های سنگی ، زیبایی ویژه ای به ساختمان بخشیده اند. این سرستون ها و سنگ های گلدار پای دیوارها هنر دست هنرمندان اصفهانی است که در اصفهان سنگ ها را تراشیده و سپس تا یزد برده اند. در واقع میتوان اینگونه بیان کرد که معماری به کار رفته در این اثر مقدس، از آثار معماری معاصر یزد محسوب میشود که در سال ۱۳۱۳ هجری شمسی توسط سازندگان هنرمند، احداث شده است. تاریخ کتیبه به ۷۶۵ هجری قمری تعلق دارد و قدیمیترین کتیبه ثبتشده در بنا به شمار میرود. قنات زارچ از قدیمیترین قناتهای جهان است، که از زیر مسجد جامع یزد میگذرد. زرتشتیان پیروان یکی از قدیمیترین ادیان جهان به شمار میآیند. پل خواجو را بدون اغراق میتوان زیباترین پل واقع بر روی زایندهرود دانست که در میان پلهای جهان نیز از زیبایی خاصی برخوردار است.

عمارت عالی قاپو: به ضلع غربی میدان که میرسی، عمارتی با ارتفاع ۴۸ متر در ۶ طبقه ایستاده تا نمایشی باشکوه از زیباترین معماری و مینیاتورهای عصر صفوی را برایت اجرا کند. «مسجد شاه اصفهان» از زیباترین مساجد تاریخی ایران کاشیهای هفت رنگ زیبا، مقرنسکاری خاص، طاق و ایوانهای شگفتانگیز، کتیبههای تاریخی باارزشی دارد که چشم هر بیننده را محو تماشای خود میکند. یک بخش که دارای حوضی آبی رنگ در میان و رو به روی ساختمان آتشکده است، همان مجموعه ای است که گردشگران از آن بازدید می نمایند و در همه عکس ها نیز دیده می شود. را نیز دربرمیگیرد. این مجموعه با قرارگیری در بافت سنتی و تاریخی یزد، فاصله کمی تا دیگر جاذبههای مهم و پرطرفدار این شهر همچون مسجدجامع یزد، خانه لاریها و زندان اسکندر دارد و ازاینرو، همواره یکی از مقاصد اصلی گردشگران و بازدیدکنندگان در بازدید از شهر بادگیرها به شمار میرود. علومی تصریح کرد: اساتید و دانشجویان رشتههای معماری، مرمت و شهرسازی از مخاطبان این نشست بودند. آتشکده یزد از نظر بار تاریخی و فرهنگی و همین طور از دید معماری، الهامبخش و زیبا است. امکاناتی مثل پارکینگ، سرویس بهداشتی و فروشگاه نیز برای رفاه حال گردشگران در نظر گرفته شده است و در نتیجه فضای مناسبی برای برپایی بساط پیک نیک در کنار جریان آب وجود دارد.

همانطور که در مورد میدان کهنه همین اتفاق افتاد و این همان آسیب به منظر و خاطره جمعی است، درحالیکه بدنه سازی چهارباغ میتوانست با الهام از فضای سنتی ادامه پیدا کند. این دو مناره با کاشی تزیین شدهاند و نامهای محمد و علی بهطور تکراری به خط بنایی بر بدنه آنها نقش بستهاست. سطوح و نمای سقف و دیوارهای این قسمت با آینه های خشتی بزرگ و معرق های کوچک و ظریف تزیین شده اند. با رزرو میز و انتخاب تم دلخواه خود برای تزیین میتوانید جشن تولدی خاطرهانگیز ثبت کنید. آتش نقش مهمی در شهرنشینی و تمدن داشته و از دوران کوچگردی تا زمان انقلاب کشاورزی، به انسان ها برای صنعت، پزشکی و تامین روشنایی یاری بسیاری می نموده است. کاهش آلودگی های نوری نقش بسیار مهمی در به چشم آمدن مطلوب عناصر معمارانه دارد. نکته مهمی که در معماری آتشکدهها وجود داره، دور بودن نوع معماری از هر تجمل و زرق و برقه. ساخت و تکمیل مسجد در ۴ دوره صفاریان، تیموریان، ایلخانان و قاجاریان صورت گرفته است. البته در آن سال کتیبه ای دیگر همراه با این کتیبه توسط باستان شناسان شناسایی گشت که نوشته های روی آن طولانی تر بود و خطوط روی آن به صورت گچ بری شده بر زمینه آبی رنگ نقش بسته بودند. این آتش در ابتدا شعلهای از آتش آتشکده کاریان یا آذرفرنبغ در لارستان بود. از ویژگی های بارز این باغ می توان به کارکردهای متعدد تفریحی، فرهنگی، آموزشی و پژوهشی آن و همچنین استفاده از عناصر معماری سنتی در بناهای باغ اشاره کرد. اما آتش بهرام یا آتشی که در این آتشکده نگهداری می شود، پیشینه ای نزدیک به 1500 سال دارد و آتش اصلی یکی از آتشکده مهم دوران ساسانی یعنی آذرفرنبغ فارس است. اما در پشت آتشکده، محوطه و ورودی ویژه زرتشتیان وجود دارد که برای برگزاری مراسم دینی از آن استفاده می نمایند.

در سال ۷۵۰ هجری قمری ، روستایی به نام ترک آباد در نزدیکی اردکان بنا شد و بیشتر زرتشتیان یزد و به ویژه موبدان ، به آنجا کوچ کردند. در قرن ۱۳ هجری قمری، میدان و سردر بازار به حسینیه تبدیل شد. این خانه متعلق به یکی خانهای ابرکوه در دوره قاجار به نام آقای صولت بوده که در سال ۱۳۷۵ به عنوان یکی از آثار ملی ثبت و در نهایت به موزه مردمشناسی ابرکوه تبدیل شد. آتشگاه اصفهان نیز یکی از قدیمی ترین آثار این شهر مربوط به دوران قبل از ساسانیان است، که در قسمت غربیشهر اصفهان و کیلومتر 8 جاده نجف اباد، نزدیکی منار جنبان در حاشیه رودخانه زاینده رود و روی تپه به گونه ای واقع شده است که از هر طرف قابل رویت است. تور های لحظه آخری ما را در اینستاگرام رستاک تور دنبال کنید. جهت اقامتگاه های داخلی اعم از ویلا ، سوییت ، هتل آپارتمان و واحد های بوم گردی از سیستم رستاک و اپلیکیشن اندروید قابل دانلود از کافه بازار وگوگل پلی می توانید استفاده نمایید . آمار سال ۹۵ سرشماری عمومی نفوس و مسکن نشان میدهد که جمعیت زرتشتیان در سال ۱۳۹۵ در سراسر ایران بیش از ۲۳ هزار نفر بودهاست.

بر اساس آن چه پیش بینی شده جمعیت این شهر در سال 1401 به 3949000 نفر رسیده است. آتشکده بهرام یزد که در فهرست بناهای ملی ایران به ثبت رسیده ، در سال های اخیر درهای خود را به روی گردشگران گشوده است و بخشی از این مکان مقدس برای بازدید گردشگران داخلی و خارجی در نظر گرفته شده است. گچبریهای بینظیر این مسجد، در شبستان و محراب آن باقی ماننده از هنر دوره سلجوقیان و ایلخانیان است. خانهای زیبا و پرمهر که از هر گوشه آن انرژی میبارد. اما ریشه وجود آتشکده ها، به پیش از پیدایش دین زرتشتی بازمی شود. ارمنستانیها توانستند تا قرن 17 میلادی 24 کلیسای مختلف در محله جلفا بسازند اما حالا فقط 13 کلیسا در این محله باقی مانده و بقیه تخریب شدهاند. از نگاهی دیگر، زرتشتیان میگویند آتش بهرام این قدرت را دارد که تمامی خدایان را جلب کند؛ این آتش درگاهی برای ارتباط زمین و آسمان است و وقتی خدایان آسمانی به زمین میآیند، در ابتدا به دیدن آتش بهرام میروند. ساختمان اصلی آتشکده در ارتفاعی حدود 1 متر و 40 سانتی متر از زمین و در میان حیاط بزرگی که درختان سرو و کاج آن را پوشانده, قرار دارد. آتشکده یزد که به آن آتشکده ورهرام (بهرام) نیز میگویند یکی از معروفترین دیدنی های یزد و بخشی از میراث فرهنگی و تاریخی این شهر است.

• امکان سوار شدن درشکه در این میدان وحود دارد. حمام خان یا گرمخانه نور، در سال ۱۲۱۲ هجری قمری ساخته شده. در حقیقت حمام خان یزد، نوعی مرکز اجتماعات در این شهر نیز بود. مسئولان این بنای ارزشمند زرتشتی، وظیفه روشن نگهداشتن آتش آتشکده را به فردی مطمئن و مورد اعتماد واگذار کردهاند.آتشکده بهرام یزد در تاریخ ۲۲ شهریور ۱۳۷۸ هجری شمسی با شماره ثبت ۲۴۳۱ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت. در سال ۱۳۱۳ هجری شمسی رضاخان، پادشاه وقت، موافقت کرد که آتشکدهای برای زرتشتیان ایران و همچنین حفاظت از آتش ۱۵۰۰ ساله بنا شود. اگر قصد سفر به یزد را دارید، برای خرید بلیط از سرویس بلیط سفر اسنپ استفاده کنید. تا پیش از دوره پهلوی امیرچخماق نیز مانند برخی دیگر از میدانها به آرامگاهی برای مردگان تبدیل شد و برخی از مردم به یمن وجود حسینیه، رفتگان خود را در آنجا به خاک می سپردند. آب جاری به آیینه تبدیل می شود تا دروازه ورود به عالمی دیگر شود. پس از اسلام بسیاری از آتشکده های بهرام، با تغییراتی در بنا و معماری، تبدیل به مساجد جامع شهرها شدند. نام این سه آتش به ترتیب میزان تقدس و ایمانی که مردم زرتشت به آنها دارند آتش بهرام، آذران و دادگاه است. این دفعه آتش به شریف آباد فرستاده شد و بعد از اون هم در سال 1189 به یزد برده شد. این مکان مقدس در خیابان آیت الله کاشانی یزد واقع است. قدمت این بنا به زمان فتحعلی شاه قاجار برمیگردد. در این سال همزمان با آغاز گسیختگی شیرازه جامعه زرتشتیان در ترک آباد ، آتش مقدس از آنجا دوباره به شریف آباد برده شد و در حدود سال ۱۱۸۹ هجری قمری مجدداً به یزد بازگردانده شد و در محله دستوران یزد (کوی موبدان) در خانه کوچکی پنهانی نگهداری گردید تا این که رضاه شاه پهلوی رسماً مجوز ساخت این آتشکده را صادر کرد تا زرتشتیان هم بتوانند عبادتگاهی در شأن خود داشته باشند.

تاریخ ساخت این بنا، به سال 1054 هجری قمری بازمیگردد. میدان نقش جهان هم فاصله زیادی با این جاذبه ندارد. در ابتدا در محل میدان نقش جهان باغی بزرگ و آباد به نام نقش جهان وجود داشت که در آن ساختمان های دولتی و تاریخی دیگر از جمله کاخ فرمانروایان تیموری و آق قویونلوها وجود داشته است. کاخ چهل ستون اصفهان در کجا قرار دارد؟ در هر صورت بهدلیل درخواست زیاد گردشگران برای بازدید از این مکان، بخشی از آن برای بازدیدکنندگان در نظر گرفته شده است و امروزه در زمره جاذبههای استان یزد قرار دارد. در تحلیل مسجد جامع یزد و از نظر معماری، با اهمیتترین بخشی که مورد توجه پژوهشگران و معماران خارجی قرار میگیرد، منارههای ۵۲ متری این مسجد است. به گزارش سفر به مالزی، آتشکده یزد هم از نظر بار تاریخی و فرهنگی و هم از دید معماری، الهام بخش و زیبا است. طراحی این مکان بر اساس سلسله مراتب و حوزه بندی فضایی آتشکدههای پارسیان هند در نظر گرفته شده است ولی معماری این بنا نیز همانند سایر بناهای ساخته شده در مناطق کویری ایران، همان الگوهای معماری ایران را دارد. ملویل امبرسز، تاریخ زمین لرزههای ایران، ترجمه ابوالحسن رده، تهران، انتشارات آگاه، ۱۳۷۰ش. ارتفاع آن به ۲۱ متر بالاتر از سطح زمین میرسد و برای وارد شدن به آن مکان، عبور از ۸ پلهی تعبیه شده ضروری است.

برنامهای که هماکنون شهرداری اصفهان برای چهارباغ عباسی در دستور کار دارد پیرایش ضلع غربی و ضلع شرقی چهارباغ است. مسیر پیادهروی خیابان چهارباغ. وقتی که وارد شهر اصفهان میشویم، باید از خیابان حکیم نظامی عبور کنیم. هنگام انتخاب نام برای فروشگاه یا کسب و کار خود باید به یک سری نکات مهم دقت شود تا علاوه بر خاص و جذاب بودن نام، برای مردم راحت تلفظ شده و به راحتی نوشته شود. این اتاقهاو برای انجام مراسمها و عبادات زرتشتیها مورد استفاده قرار میگیره. این آتشکده شامل ساختمان و باغ مشجری است که در آن آتش مقدس نگهداری می شود. در ادامه شما را با برخی از مشاغل در حمامهای ایرانی آشنا خواهیم کرد.تونتاب: گرم کردن حمام، تمیز کردن بخشهای مختلف و بهصورت کلی نگهداری از آن به عهده تونتاب بود.دلاک: کیسهکشی و استحمام افراد مختلف را بر عهده داشت.مشتمالچی: مشت و مال افراد حاضر در حمام وظیفه مشتمالچی بود. این آتش پس از یورش اعراب، مدت ها به صورت پنهانی در غار اشکفت یزدان در نزدیکی عقدا و سپس روستاهای زرتشتی نشین مانند شریف آباد اردکان جا به جا می شده است تا اینکه در دوران پهلوی، امکان استقرار آن در آتشکده یزد پدید می آید. بعد از اون زرتشتیان مجددا مجبور به انتقال وَرهُرام به روستاهای محل زندگی زرتشتیها شدن.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.