سه شنبه ۲۷ شهریور ۰۳


اندکی پس از اختراع سینما توسط برادران لومیر، چین میزبان یکی از هیجان انگیزترین رویدادهای قرن بود. در سال 1905 اولین فیلم به نام تپه دینجون در چین ساخته شد. در دهه 1920، متخصصان سینمای آمریکایی برای آموزش هنرمندان چینی به شانگهای آمدند، رویدادی که برای چندین دهه تأثیر مهمی بر هنر چین داشت. منتقدان اغلب بر این باورند که تاریخ سینمای چین به شش دوره و نسل محدود می شود که شامل هنگ کنگ، سرزمین اصلی چین و تایوان می شود.

در اوایل دهه 1930، چین شاهد تولید فیلم های مهمی در صنعت فیلم سازی خود بود، تا جایی که این دوره از سینمای چین به عنوان اولین عصر طلایی سینمای چین شناخته شد. پس از این دوران که با آغاز حمله ژاپن به چین در سال 1944 به پایان رسید، دومین دوران طلایی سینمای چین آغاز شد که تا سال 1951 ادامه یافت و پس از آن و تا سال 1964 اندیشه های کمونیستی صاحبان نسل سوم این فیلم شدند. . تاریخ. پس از این دوره و آغاز انقلاب فرهنگی، راه جدیدی برای فیلم های چینی باز شد و موج نوی هنگ کنگ روی داد. حتی امروزه چین یکی از بزرگترین بازارهای جهانی تولید و نمایشگاه فیلم را در اختیار دارد که هر ساله بودجه زیادی را به آن اختصاص می دهد. سینمای این کشور به دلیل تحولات سیاسی متعدد و جنگ جهانی دستخوش تغییرات زیادی شده است. فیلمی که مانند همه کشورهای درگیر در تحولات اساسی، افکار عمیق و انتقادی را به تصویر می کشد. در این مقاله به چند کار مهم چینی و جدید پرداخته ایم.

پل واتر گیت فیلم چینی جدید

نبرد دریاچه چانگجین که با نام پل واتر گیت نیز شناخته می شود، قسمت دوم و دنباله نبرد دریاچه چانگجین به کارگردانی چن کایگه است. این فیلم نیز مانند قسمت اول به سفارش اداره ملی صدا و سیما و به مناسبت جشن صدمین سالگرد حزب کمونیست چین ساخته شده است. این فیلم بر اساس نبرد تاریخی گذرگاه فونچیلین، در سال نوی چینی اکران شد و به دلیل فروش بالایش به عنوان هفتمین فیلم پرفروش سال 2022 برنده شد. پل واتر گیت در چین امتیازات کمتری نسبت به قسمت اول دریافت کرد و منتقدان کمونیست گفتند که این فیلم بیشتر اکشن محور بود تا میهن پرستانه.

این فیلم مملو از جلوه های ویژه با دقت طراحی شده است به طوری که در مواقعی بیننده احساس می کند در حال تماشای یک محصول سه بعدی است. پل واتر گیت مانند نسخه قبلی خود نتوانست انتظارات منتقدان را به عنوان اثری خوب از کارنامه چن کایگه برآورده کند و آنها این فیلم را بیش از هر چیز دیگری، فیلمی مبتنی بر سبک بصری نامیدند، فیلمی که نگاه و احساس آن بر اساس شکل و شمایل است. در یک داستان زیبا. برای دانلود فیلم اکشن کلیک کنید.

فیلم جنگی چینی نبرد دریاچه چانگین

نبرد دریاچه چانگین یک درام جنگی به کارگردانی چن کایگه و دانته لام است. چن کایگه کارگردان مشهور نسل پنجم چین این فیلم را به سفارش اداره ملی رادیو و تلویزیون کمیسیون مرکزی نظامی و اداره تبلیغات حزب کمونیست چین ساخته است. اثری که تبدیل به پروپاگاندای بزرگ چین شد. روزنامه رسمی حزب کمونیست همچنین گفت که احساسات ملی در این فیلم منعکس کننده احساسات عمومی در مورد حفظ منافع ملی است که پیامدهای زیادی برای رقابت چین با ایالات متحده دارد. ناآرامی ملی، احساسات ضد آمریکایی، غرور ملی، تبلیغات و غیره. مضامینی هستند که در برابر سبک بصری و جذاب فیلم خودنمایی می کنند و در متن فیلم سرازیر می شوند.

نبرد در دریاچه چانگجین با بودجه هنگفت ۲۰۰ میلیون دلاری، گران ترین فیلمی است که تا به حال در چین ساخته شده است. این فیلم با فروش 913 میلیون دلاری در باکس آفیس در سراسر جهان، دومین فیلم پرفروش سال 2021، پرفروش‌ترین فیلم چینی تمام دوران و کم‌فروش‌ترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان تمام دوران‌ها شد. نبرد دریاچه چانگجین با بهترین آثار چن کایگه فاصله زیادی دارد و تصویر خوبی از کایگه در این فیلم یافت نمی شود.

فیلم فانتزی چینی "ادیسه نویسنده".

A Writer's Odyssey یک اکشن هیجان انگیز بر اساس داستان کوتاهی به همین نام نوشته شوانگ ژو است. پس از اکران، این فیلم با واکنش مثبت روبرو شد و منتقدان آن را یک سواری هیجان انگیز نامیدند. فیلم نویسندگان اودیسه با پرداختن به مفهوم فساد به یکی از معضلات جامعه چین که کودک ربایی است می پردازد. این فیلم ترکیبی از دو خط داستانی است، یکی در دنیای مدرن و دیگری در دنیایی باستانی و فانتزی. داستان هایی که همپوشانی و تلاقی دارند.

تغییر دنیاها در این فیلم آنقدر حساب شده است که بیننده هیچ ایرادی در ساخت آن احساس نمی کند. مهمترین نقطه مرجع این فیلم جذابیت بصری آن است که با جلوه های ویژه خیره کننده مخاطب را به خود جذب کرده و به دل داستان خود می برد. گرافیک جذابی که 800 متخصص جلوه های ویژه دو سال و نیم در استودیوهای بزرگ فیلم گذراندند. فیلمبرداری و طراحی صحنه در A Writer's Odyssey به خوبی پیشرفت می کند و انواع بازی نیز به پیشبرد داستان کمک می کند.

فیلم فرشته در سفید

فرشته‌ها سفید می‌پوشند درامی است که در هفتاد و چهارمین جشنواره فیلم ونیز به نمایش درآمد. این فیلم در دوازدهمین دوره جوایز فیلم آسیایی نامزد چندین جایزه شد و در پنجاه و چهارمین دوره جوایز اسب طلایی بهترین کارگردانی را از آن خود کرد. فرشتگان سفید می پوشند فیلمی تلخ و تاریک اما قدرتمند است، نمایشی که با فضای قوی خود مخاطب را به دل داستان می کشاند و به پرسش های عمیقی درباره زندگی در جامعه چین می پردازد. فرشتگان سفید می پوشند بیش از یک داستان پلیسی و جنایی است، این فیلم به موضوعات عدالت اجتماعی، فساد، سنت های مثله شده و زنانگی می پردازد و جنبه تاریکی از زندگی زنان چینی را نشان می دهد.

این فیلم به خوبی از نمادهای زنانگی و مردانگی برای استفاده در درام خود استفاده می‌کند و سعی می‌کند به سمت ملودرام و احساساتی شدن گرایش پیدا نکند. فرشته ها سفید می پوشند با فیلمبرداری خیره کننده و بازی عالی، اثری است که کارگردانی جذاب دارد و می داند چگونه داستانش را روایت کند.

فیلم غافلگیر کننده

پس لرزه یک درام فاجعه آمیز بر اساس رمانی به همین نام نوشته ژانگ لینگ است. پس لرزه ملودرامی درباره زلزله تانگشان در چین است که حول محور یک خانواده می چرخد. فیلم After Shock فیلمی است که به موضوعات مختلفی از جمله فلسفه می پردازد و ابهامات و تصمیمات و موقعیت های دشوار زندگی را ارائه می دهد. این فیلم حاوی ایده های پرشور در مکان ها است و سعی می کند داستانی عمیقاً انسانی باشد. Aftershock به بررسی شخصیت های خود می پردازد، شخصیت های این نمایش شخصیت های قوی هستند و گیم پلی، تیراندازی و نوع کارگردانی تاثیر زیادی بر روی مخاطب دارد.

این فیلم اثری است که کاملاً تاریک به نظر می رسد و گهگاهی در مرز ملودراماتیک قرار می گیرد. این فیلم در باکس آفیس موفقیت چشمگیری داشت و در ایالات متحده فروش خوبی داشت و به پرفروش ترین فیلم چینی تبدیل شد. این فیلم برنده جایزه بهترین فیلم و بهترین بازیگر مرد در جوایز سالانه آسیا پاسیفیک اسکرین شد و در فهرست ده فیلم برتر چینی سال 2010 قرار گرفت.

سینما چرخ پکن

دوچرخه پکن درام یک کارگردان نسل ششم چینی است که به عنوان یک محصول بین المللی شناخته شده است. این فیلم برای اولین بار در جشنواره فیلم برلین به نمایش درآمد و در آنجا جایزه خرس نقره ای بزرگ هیئت داوران را از آن خود کرد و مورد تحسین منتقدان قرار گرفت. دوچرخه پکن مانند اکثر آثار چینی تا سال 2004 سانسور و ممنوع شد. بسیاری از منتقدان این فیلم را از نظر مضمون شبیه به دزدان دوچرخه ساخته ویتوریو دسیکا می دانند، اما با طعمی شرقی و چینی، زیرا هر دو در زمینه های فرهنگی مختلف و تحت تأثیر نئورئالیسم ایتالیایی قرار دارند.

در این فیلم نگاهی غیرقابل کنترل از چین مدرن در روند تغییر وجود دارد. دوچرخه پکن یک اودیسه عمیقا شخصی است، حتی اگر برای مخاطب تکراری باشد.

فیلم گلهای قرمز کوچک

گل‌های قرمز کوچک یک درام بین‌المللی از یک کارگردان چینی نسل ششم است که بر اساس رمان نیمه اتوبیوگرافیک وانگ شو ساخته شده است. گل های قرمز کوچک در جشنواره بین المللی فیلم برلین به عنوان بخشی از مجموعه پانوراما به نمایش درآمد. این فیلم برنده جایزه اسب طلایی بهترین فیلمنامه و برنده بهترین کارگردانی فیلم اوراسیا شد. Kido Maua Nyekundu ظاهرا فیلمی درباره کودکان خردسال در محیط مدرسه است که با نگاهی روانی و اجتماعی ادامه می یابد. اما عمیق تر، این فیلم استعاره ای از وضعیت جامعه چین در رژیم کمونیستی است، نمایشی که تضاد بین تمایل طبیعی هر شهروند برای تثبیت فردیت خود و تلاش های دولت ستمگر را نشان می دهد.

همه چیز در این فیلم به عنوان یک نماد و الهه عمل می کند، از مدرسه گرفته تا معلمان، دانش آموزان، مدرسه و قهرمان کوچک ژانگ یوان. گل‌های قرمز کوچک فیلمی ظریف و قابل تامل است که به موضوعات مختلفی مانند فردیت، اقتباس، آزادی، تفکر گروهی می‌پردازد و با سبک بصری متمایز خود به آن‌ها می‌پردازد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.