سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۰۳


شما می خواهید یک چاپگر برای کار و استفاده شخصی بخرید، اما با مدل های مختلف موجود در بازار سردرگم شده اید. نام پرینتر لیزری را در فروشگاه های مختلف شنیده اید اما نمی دانید که مطابق با نیاز شماست یا خیر. در این مقاله آوافرهنگ که یک چاپگر لیزری است شما را با این فناوری، کاربردها، مزایا و معایب آن آشنا می کنیم تا با آگاهی از این نکات بهتر بتوانید چاپگر خریداری کنید.

تاریخچه پرینترهای لیزری چیست؟

اولین چاپگر لیزری در سال 1975 منتشر شد، نه سال بعد HP اولین چاپگر لیزری خود را منتشر کرد که فشرده، سریع و مقرون به صرفه بود. این چاپگر با قابلیت چاپ 8 صفحه در دقیقه، تکنولوژی اداری را متحول کرد.

در طول سال ها، پرینترهای لیزری اچ پی با تکنولوژی تکامل یافته و قابلیت های آنها افزایش یافته است. این پیشرفت را می توان در اولین چاپگر لیزری چند کاره HP مشاهده کرد که در سال 1998 معرفی شد و قابلیت کپی، اسکن و فکس را با هم داشت. در حال حاضر پرینترهای لیزری HP می توانند تا 70 صفحه در دقیقه را به صورت رنگی چاپ کنند. شاید به همین دلیل باشد که با وجود رقبای قدرتمندی مانند سامسونگ و کانن، HP همچنان در بازار پرینترهای لیزری پیشتاز است.

چگونه از پرینتر لیزری استفاده کنیم؟

هنگام خرید پرینتر HP، اولین سوالی که به ذهن می رسد این است که آیا چاپگر جوهرافشان بهتر است یا لیزری؟ برای پاسخ به این سوال و در نهایت انتخاب بین این دو مدل، باید نحوه استفاده از آنها به خصوص پرینترهای لیزری را بدانید.

اگر مجبور هستید روزانه اسناد و بروشورهای زیادی را چاپ و ذخیره کنید و کیفیت چاپ سیاه و سفید متن برای شما بسیار مهم است، بهتر است یک چاپگر لیزری انتخاب کنید. این چاپگر در شرکت هایی با حجم کاری بالا می تواند بسیار مفید و کاربردی باشد و سرعت چاپ برای چاپ سریع اسناد برای آنها بسیار مهم است. پرینترهای لیزری بهترین انتخاب برای چاپ متون و فونت های کوچک و بزرگ هستند.

به یاد داشته باشید که چاپگرهای لیزری دارای سینی های کاغذی با ظرفیت بالا هستند. بنابراین می توانید صفحات بیشتری را در زمان کمتری چاپ کنید. می تواند هزاران صفحه در ماه را بدون هیچ مشکلی چاپ کند. اما اگر به دنبال چاپگری برای چاپ عکس های با کیفیت خوب هستید و می خواهید عکس ها را در یک آلبوم نگه دارید. اگر می خواهید آنها را قاب کنید یا در یک گالری قرار دهید، باید به دنبال چاپگر جوهرافشان باشید. زیرا کیفیت عکس برداری بر روی پرینترهای لیزری قابل قبول و متوسط ​​است.

اکثر چاپگرهای لیزری دارای وضوح تصویر یا Dpi حدود 600 نقطه در اینچ هستند. این سطح وضوح برای چاپ عمومی و روزمره در شرکت ها و مشاغل کوچک کافی است در واقع، وضوح یک چاپگر لیزری پیشرفته می تواند به 2400 نقطه در اینچ برسد

فراموش نکنید که یکی از بزرگترین نقاط ضعف پرینترهای جوهرافشان خشک شدن کارتریج های گران قیمت آنها در صورت عدم استفاده طولانی مدت از دستگاه است. جوهر خشک می تواند بر عملکرد دستگاه تأثیر بگذارد و باعث خرابی قطعات شود. اما کارتریج تونر پرینتر لیزری چنین مشکلاتی ندارد و در صورت عدم استفاده طولانی مدت از دستگاه با مشکل خشک شدن کارتریج مواجه نخواهید شد.

تونر پرینتر لیزری چیست؟

قبل از اینکه بخواهیم در مورد تونر پرینتر لیزری صحبت کنیم، ابتدا باید در مورد کارتریج و کاربرد آن در چاپگر بدانیم. کارتریج منبع رنگ چاپگر است، به عبارت دیگر، ماده ای است که چاپگر برای چاپ اسناد و عکس ها استفاده می کند. بر اساس چاپگری که با توجه به نیاز خود انتخاب می کنید، کارتریج ها نیز به دسته جوهر و تونر تقسیم می شوند. کارتریج تونر از قسمت های مختلفی مانند چیپ ست، درام، تونر و البته خود کارتریج تشکیل شده است. چیپست قطعه ای است که در کارتریج های تونر و جوهر استفاده می شود.

این قطعه وظیفه اتصال چاپگر به کارتریج را بر عهده دارد و اتصال آنها به یکدیگر امکان چاپ را می دهد. همچنین چیپست وظیفه گزارش مقدار باقیمانده کارتریج تونر را بر عهده دارد. درام یک قسمت استوانه ای آبی رنگ است که فقط در داخل کارتریج تونر قرار دارد و نقش اساسی در چاپ تصاویر دارد.

آهنربا یک میله استوانه ای است که در مخزن اصلی قرار می گیرد و تونر را جذب کرده و هنگام چاپ به درام منتقل می کند. تیغه نیز در مخزن زباله و در پایین درام قرار می گیرد و در هنگام چرخش وظیفه تمیزکاری را بر عهده دارد.

اکنون که با کارتریج و برخی از قطعات آن آشنا شدید، باید پاسخ این سوال را بیابید: تونر پرینتر لیزری چیست؟ در داخل کارتریج پودر پلی استر فشرده وجود دارد که برای چسبیدن به کاغذ به گرما نیاز دارد. کارتریج های تونر نباید در معرض رطوبت و نور خورشید قرار گیرند.

اگر تونر روی لباس‌هایتان ریخت، به یاد داشته باشید که برای از بین بردن لکه فقط از آب سرد استفاده کنید. آب داغ ذرات تونر را حل می کند و به آنها اجازه می دهد تا به لباس شما جذب شوند. تونر بسته به چاپگر لیزری که انتخاب می‌کنید در رنگ‌های مختلفی وجود دارد. کارتریج تونر از پلاستیک مذاب ساخته شده است، بنابراین جوهر حتی زمانی که کاغذ خیس است، خونریزی نمی کند.

پرینترهای لیزری چگونه کار می کنند؟

اگرچه این نوع چاپگر را چاپگر لیزری می نامند، اما از الکتریسیته ساکن برای چاپ اسناد و تصاویر روی کاغذ استفاده می کند. به عبارت دیگر پرینترهای لیزری از الکتریسیته ساکن برای چسباندن تونر به کاغذ استفاده می کنند. این دستگاه از مدار ولتاژ بالا برای تامین بار الکترونیکی استفاده می کند.

پس از ارسال فایل، چاپگر اسناد را پردازش می کند. خود قسمت درام دارای بار الکتریکی مثبت است.

لیزرها نیز بر روی آینه قرار می گیرند و روشن می شوند و آینه نیز لیزر را بر روی سیلندر منعکس می کند. همزمان با تابش لیزر، آینه تصویر را منعکس می کند. هنگامی که لیزر به درام برخورد می کند، بار مثبت به منفی تبدیل می شود.

در مراحل بعدی، ذرات ریز تونر با استفاده از غلتکی که به آن متصل است، روی درام پخش می شود. تونر دارای بار الکتریکی مثبت است و فقط روی قسمت های شارژ شده دیوار شهر می ایستد. وقتی کاغذ از طریق چاپگر وارد شهر می شود، قیمت آن در خارج از کشور تعیین می شود.

هنگامی که کاغذ از طریق چاپگر وارد درام می شود، بار منفی کاغذ ذرات تونر را از درام دور می کند. در این مرحله پودر تونر روی کاغذ اعمال می شود. سپس کاغذ از میان غلتک های گرم شده ای به نام فیوزینگ عبور می کند تا گرما و فشار ذرات تونر را در کاغذ ذوب کنند. به همین دلیل است که کاغذ پس از خارج شدن از چاپگر لیزری داغ می شود.

نوع چاپگر لیزری را بشناسید

پرینترهای لیزری با توجه به چیدمان و قابلیت هایشان به انواع مختلفی تقسیم می شوند. اگر بخواهیم انواع پرینترهای لیزری را بر اساس قدرت و نوع چاپ دسته بندی کنیم، باید بگوییم که پرینترهای لیزری به دو دسته رنگی و تک رنگ تقسیم می شوند. گفتیم که تن ها بسته به نوع چاپگری که انتخاب می کنید متفاوت است. چاپگرهای تک رنگ از کارتریج های مشکی استفاده می کنند در حالی که چاپگرهای رنگی علاوه بر سیاه از آبی، زرد و قرمز استفاده می کنند.

اگر پرینترهای لیزری را بر اساس کاربردشان تحلیل کنیم، باید آنها را به یکبار مصرف و چند منظوره تقسیم کنیم. چاپگر لیزری یکبار مصرف فقط می تواند اسناد و تصاویر را چاپ کند. چاپگر لیزری چند کاره علاوه بر چاپ، قابلیت کپی، فکس و اسکن را نیز دارد.

تاریخچه پرینترهای لیزری

مزایای پرینترهای لیزری را بررسی کنید

امکان شارژ کارتریج پرینتر لیزری وجود دارد و کارتریج آن ظرفیت و عمر بیشتری نسبت به ستون جوهر دارد.

سرعت چاپ در دقیقه برای پرینترهای لیزری بیشتر از پرینترهای جوهرافشان است.

یکی از مواردی که قبل از خرید چاپگر باید در مورد آن تحقیق کنید، قیمت تجهیزات است. پرینترهای لیزری و جعبه های چاپگر ارزان قیمت هستند.

چاپ اسناد و متن در پرینترهای لیزری بسیار کارآمد است.

در مورد معایب پرینترهای لیزری تحقیق کنید

چاپگرهای لیزری می توانند اشکال و تصاویر را چاپ کنند، اما این تصاویر چاپ شده با چاپگرهای جوهرافشان قابل مقایسه نیستند.

قیمت خرید پرینتر لیزری از پرینتر جوهرافشان گرانتر است.

پرینترهای لیزری بزرگتر هستند و به فضای بیشتری نسبت به پرینترهای جوهرافشان نیاز دارند.

تفاوت چاپگرهای لیزری و جوهرافشان

در ادامه مقاله به تفاوت پرینترهای لیزری و جوهرافشان خواهیم پرداخت. زیرا هنگام خرید چاپگر باید اطلاعات کافی در مورد هر دو پرینتر داشته باشید.

برای چاپ عکس های رنگی، کارتریج جوهر باید کارتریج مشکی را با سه رنگ آبی، قرمز و زرد ترکیب کند. فرآیند ترکیب کارتریج ها در یک کارتریج جوهر طولانی و زمان بر است. همچنین سرعت چاپ در دقیقه پرینترهای جوهرافشان در مقایسه با پرینترهای لیزری بسیار کم و کند است.

نکته دیگری که هنگام خرید چاپگر باید بدانید، قیمت خرید و هزینه مواد مصرفی است. وقتی برای خرید و فروش تجهیزات اداری به بازار می روید، متوجه می شوید که قیمت خرید پرینترهای جوهرافشان بسیار پایین است. قیمت پایین دستگاه شامل هزینه مواد مصرفی و جوهر چاپگر نمی شود.

کارتریج‌های جوهر را می‌توان مانند کارتریج‌های تونر دوباره پر کرد، اما چون این فرآیند به سخت‌افزار چاپگر آسیب می‌زند، ارسال کارتریج‌های جوهر توصیه نمی‌شود.

در این مقاله سعی داریم در مورد پرینتر لیزری، نحوه عملکرد و مزایا و معایب آنها برای شما توضیح دهیم. به طور کلی، قبل از خرید یک چاپگر، بهتر است راهنمای خرید را مطالعه کنید و یکی را انتخاب کنید که به بهترین وجه با نیاز شما مطابقت دارد. اگرچه پرینترهای لیزری کارایی و سرعت بالایی دارند، اما در صورت عدم سرویس دهی به موقع، خراب می شوند و از کار می افتند. بهتر است خدمات چاپ و تعمیر را در برنامه خود بگنجانید تا دچار این مشکل نشوید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.