شنبه ۲۹ اردیبهشت ۰۳


در مسیر دامغان به اصفهان، روستاهای قدیمی، چشمه‌های زلال، قلعه‌ها، خانه‌های قدیمی و باغ‌های پسته وجود دارد که همگی باعث می‌شوند به فکر راه رسیدن به مقصد باشید و از روستاهای نزدیک دامغان دیدن کنید و برای دیدن به گذشته برگردید. این روستاهای بکر

از دامگان نزدیکترین روستا به دامگان روستای ورکیان و سپس امامزاده جعفر است. پس از طی 14 کیلومتر به روستای دل آباد می رسیم و سپس به روستای کالا که زادگاه بهنام بانی است می رسیم. بعد از عبور از این روستاها، ایوار آباد قرار دارد

گیاه قوسی چیست؟

یکی از گیاهانی که در مسیر روستاهای نزدیک دامغان زیاد دیده می شود گیاهی به نام تک است. و تا آنجا که تاریخچه کاشت گیاه تگ در گذشته به دلیل نبود منابع طبیعی در دامغان باد باعث بالا آمدن شن و ماسه به هوا می شد اما اطراف روستا را دیوارهایی می ساختند که نه تنها از شهر محافظت می کرد. در کنار حفاظت از شن و ماسه در نزدیک شدن شن و ماسه به شهر نیز موثر بود. اما اکنون با کاشت گیاهی به نام تاک از پخش شدن شن در هوا جلوگیری می شود و نه تنها حرکت نمی کند، بلکه در اطراف این گیاه جمع می شود و تپه ای از ماسه را تشکیل می دهد. این گیاه رشد می کند و سپس شروع به چوبی شدن می کند. یکی از دوستانم برایم تعریف کرد که پدر و مادرش در روستاهای دامغان وقتی هیزم کمبود داشتند شروع به شکستن تپه‌های شنی اطراف گیاه تک می‌کردند و وقتی به وسط می‌رسیدند، آنجا غلیظ و خشک بود. مخزن چوب جمع می کردند و برای آتش استفاده می کردند.

شتر در روستاهای دامگان

شتر یکی از حیواناتی است که در روستاهای نزدیک دامغان و جاده ها دیده می شود اما روستای حسن آباد روستایی است که در آن شترهای زیادی وجود دارد. روستاهای شریف آباد و کامران آباد که از وجود اهالی پاکسازی شده و عمدتاً به عنوان ویلا از آنها استفاده می شود و روستای کبوترخان همگی پسته کاری شده است. برای آشنایی با بهترین دیدنی های دامغان با سایت گردشی تاپهمراه باشید.


روستای خورزان

پس از گذر از روستاهای دامغان به روستای خورزان می رسیم که در آنجا یک سرویس بهداشتی عمومی وجود دارد که در اوایل انقلاب ساخته شده است. روستای خرزان روستایی بزرگ با پسته زارها، دیوارهای گلی است و آب و هوای آن تنها چند درجه گرمتر از روستاهای همجوار است. این روستا جاده ای دارد که به دریاچه نمک منتهی می شود که مردم روستا به آنجا می روند تا برای خود و خانواده خود نمک بخورند. آن را در آب در آفتاب گذاشتند تا نمک بیفتد و نمک زیر آب سفید و تمیز بود.

حاج عبدالله معلم در روستای خورزان شهرستان دامغان 5-6 حلقه چاه دارد. از طریق روستاهای نزدیک دامغان به صورت ترانزیت پس از روستای خورژان به روستای قاسم آباد رسیدیم. دیوار گلی عریض و درهای چوبی قدیمی و درهای زن و مرد مجزا خانه ای تمیز و دست نخورده را نشان می داد. در روستاهای نزدیک دامغان خانه ها نشیمنگاهی نزدیک در دارند که سایه خوبی برای فرار از آفتاب سوزان و گرمای روستاهای دامغان بود. چند دهه پیش یا صد سال پیش، زنان جلوی در می نشستند و دوستانه صحبت می کردند و بچه ها از بازی در این مکان امن و سایه نزدیک خانه خوشحال بودند. بعضی ها برای نگه داشتن کفش هایشان کمد زیر این تخت می گذاشتند. با راه رفتن در صف به خانه دکتر رسیدیم. زینب معروف بود. او دعانویسی بود که به کار خوبش شهرت داشت. کمی جلوتر به یک پارکینگ تراکتور رسیدیم، پارکینگی با ساختمانی جالب و یک دروازه بزرگ برای تراکتورها.

گیاهان روستای معروف دامغان

در آنجا توجه ما به حصاری نصب شده روی دیوار خانه جلب شد که قرار بود از عبور دزد و گربه جلوگیری کند. از گیاه پرسیدم و متوجه شدم که متعلق به روستای دامغانی است. گیاه آسکی دانه های بنفش بسیار زیبایی دارد که توسط پرنده ای به نام هوبرت خورده می شود. این گیاه بسیار قوی است و دارای شاخه ها و خارهای تیز است به طوری که هیچکس نمی تواند به راحتی آن را بشکند یا درد دست زدن به بدن را تحمل کند. یکی از گیاهان این منطقه شوره است که آب زیادی را در خود ذخیره می کند به گونه ای که با فشار دادن آب آن خارج می شود و حیوانات خودشان با خوردن آن آن را می نوشند.

مساجد دامگان و حسینیه

نکته جالب دیگر در مورد روستای دومغان مسجد روستا و حسینیه بزرگ است. تمرکز و علاقه دامغان به داشتن مسجد بزرگ به دلیل اعتقاد عمیق مردم محلی به جشن های محرم و صفر است.

روستای بعدی روستای فرات است. فرات در مقایسه با دیگر روستاهای دامگان کمی مدرن‌تر است، اما همچنان می‌توانید بافت روستایی کاملاً حفظ شده را در خیابان‌های فرعی ببینید. نام فرات از وجود رودخانه ای در این منطقه به نام فرات گرفته شده است.

پس از شهر فرات و فخر آباد به شهر حسن آباد می رسیم. حسن آباد شهر بزرگی است و چیزی که در این شهر خودنمایی می کند قلعه ای بزرگ و زیبا است.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.